לא לריב בחנות ברזים – שיפוץ ללא מתחים

רכישת בית או שיפוצו הם רגע משמעותי בקורותיו של אדם ובחייה של משפחה. כאשר מגיעים ליום המיוחל מגלים עד מהרה שבניגוד לחלומות, במציאות מדובר בפרויקט קשה ומורכב. הסיבות לקושי הן מגוונות, ואלה הן העיקריות שבהן: הסיבה המרכזית היא באופן הפשוט ביותר, מורכבות הפרויקט.
בניית או שיפוץ נכס מחייבים שימוש בבעלי מקצוע רבים שלכל אחד מהם יכולות, רצונות ועדיפויות משלו. התיאום בין כל הגורמים הללו עשוי להפוך למטלה מאתגרת ומתסכלת. קושי משמעותי אחר נובע מהנושא הכלכלי: לכל החלטה ולכל עיכוב יש השלכות על תקציב הפרויקט אשר עשוי לתפוח בקלות לסדרי גודל אדירים. ולבסוף – עולה שאלת העיצוב שעשויה לגרום למתחים בין בעל ואישה, מעצבת פנים וקבלן ואפילו בין חברי המשפחה המורחבת. בקלות רבה מאד ביקור בחנות אביזרי אמבט והדילמה בין בחירת ברזים מסוג מסוים לבחירת ברזים מסוג אחר (או כל דוגמה אחרת, כמו למשל כיורים) יכולה להפוך למלחמת הכל בכל ללא כל סיבה והצדקה.
כיצד אם כן אנו מגיעים משורת הטרדות הארוכה הזו למצב שבו אנו שולטים בפרויקט מבלי שהוא יהפוך לסיוט? התשובה טמונה בתכנון, בהתאמת ציפיות, בתקשורת ובתקציב. נקודת המוצא חייבת להיות ריאליסטית: בעלי הנכס צריכים להבין ולקבל את העובדה שפרויקט משמעותי כל כך לא יתנהל מעצמו ושנדרשת כאן עבודה ממשית בתחום המעשי והרגשי כאחד.
ניהול פרויקט שיפוץ או בנית נכס
לאחר שביצעתם שיחה של התאמת ציפיות מומלץ להחליט על תקציב נוקשה. שריינו בצד סכום נוסף – מקובל לדבר על סכום בגובה של רבע מן הסכום הכולל, אשר ישמש לחריגות ולשעת חירום. חשוב לזכור שהסכום הזה אינו מיועד למותרות וגחמות אלא לחריגות משמעותיות שמתרחשות בכל פרויקט כזה. את התקציב עליכם לבסס על הצעות מחיר ממשיות ולבחור אך ורק בפתרונות שאתם יכולים לעמוד בהם. כאשר אתם רוכשים, למשל, כיורים שהם יקרים מכפי יכולתכם אולי תרגישו שזו חריגה קטנה, אך חריגות כאלו מצטברות במהירות. הקפידו לדבוק בתקציב בכל מחיר ותצמצמו את המתח הכרוך בחריגות.
באשר לעיצוב, כדאי לזכור שאין פתרון עיצובי אחד שיהיה אהוב על כולם. כצעד ראשון, חובה לצמצם ככל האפשר את רשימת המחליטים ולהגביל אותה לבעלי הנכס בלבד. בנוסף – אם מגלים שהנושא מועד למתחים – מומלץ לבחור מעצב פנים שאהוד על כל הנוגעים בדבר ולתת לו את זכות המילה האחרונה. מעצב מנוסה יוכל לנווט אתכם היטב ולהציע פתרונות שיהיו מקובלים על כולם. ולבסוף – אם אין לכם ניסיון משמעותי בניהול פרויקטים מורכבים, מומלץ מאד לקחת קבלן מנוסה ומומלץ שינהל את הפרויקט כולו.