עכבר מחשב

שעון נוכחות ביומטרי לעובדים – סוד הקסם

תפקידו של שעון נוכחות במקומות העבודה הינו לבצע רישום מדוייק של שעות הכניסה, היציאה וההפסקות אליהן יוצאים העובדים. הנתונים הנרשמים בשעון הנוכחות משמשים לחישוב משכורותיהם של העובדים וקביעת הזכויות השונות המגיעות להם על פי חוק. יש סוגים רבים של שעוני נוכחות, כאשר השעון החדיש והמשוכלל ביותר נכון ליום כתיבת מאמר זה הוא שעון הנוכחות הביומטרי.

אם בעבר הלא רחוק החתמת הכרטיס נעשתה באמצעים מכאניים ועל כרטיס קרטון, הקידמה הטכנולוגית הובילה לחידושים רבים, גם בתחום החתמת נוכחות. מספר שנים לאחר תקופת שעון הנוכחות המכאני העובדים החלו מחתימים כרטיס נוכחות באופן אלקטרוני. כיום, רוב מקומות העבודה מקפידים על שעון נוכחות אינטרנטי ועל שעון ביומטרי. הסיבה לכך שבמקומות עבודה רבים החליטו על התקנת שעון ביומטרי היא על מנת להבטיח שהעובדים לא יוכלו להחתים נוכחות אחד בשם האחר, שכן הזיהוי של שעון נוכחות זה הוא על בסיס רשתית העין או טביעת האצבע. בנוסף, הסיבה שמקומות עבודה רבים מחליטים גם על התקנה של שעון הנוכחות המקוון היא משום שהעובד יכול להשתמש בו להחתמת נוכחות בכל רגע נתון ומכל מחשב עליו מותקנת התוכנה, דבר יעיל ביותר עבור עובדי שטח ועוד.

 

שעון נוכחות ביומטרי מאפשר לארגונים שונים להבטיח זיהוי כניסה ויציאה של העובד באמצעות הטכנולוגיה החדשנית והמדויקת. שעון זה מאמת את הנוכחות של אותו עובד שמחתים כניסה או יציאה באמצעות טביעת האצבע שלו או רשתית העין. בנוסף, רוב השעונים הביומטריים מאפשרים גם זיהוי באמצעות קוד אישי או תג קירבה (במקרה ויש בעיה עם הקריאה הביומטרית). הלכה למעשה, כל עובד נדרש להניח את האצבע שלו על הסורק לשם הקליטה הראשונית, תמונות האצבע נשמרות כקובץ מיוחד (בינארי) וכל פעם שהעובד נכנס או יוצא ממקום העבודה הוא נדרש להניח את אצבעו על הסורק ובהתאם המערכת מזהה אותו ורושמת את נתוני הכניסה והיציאה שלו.

החלטתו של ארגון לעבור לשיטת החתמה ביומטרית משמע קבלת ההחלטה לזהות במדויק את החתמתו של כל עובד ועובד, לזנוח את כרטיסי הקירבה ולהיות בטוחים שאף אדם אחר לא השתמש בכרטיס של העובד על מנת להיכנס אל מקום העבודה. נקודות חשובות נוספות טרם ההחלטה של ארגון או חברה לקנות ולהתקין שעוני נוכחות ביומטריים הן לוודא שאותם שעוני נוכחות שנקנים חסינים בפני זיופים, שתהליך הזיהוי הינו מהיר (שנייה ופחות) ושבמקרה של הפסקת חשמל השעון יופעל אוטומטית באמצעות סוללת גיבוי.