דברים שחשוב לדעת על קצבת נכות

כאשר אנו משתמשים במונח נכות אנו מתכוונים בדרך כלל לאדם שאינו מסוגל להשתמש בגפיו. אדם שכזה הוא אכן נכה אך המונח נכות הינו מונח רחב הרבה יותר. נכות יכולה להתבטא באופנים שונים, היא יכולה להיות פיזית ולבוא לידי ביטוי בקושי ללכת או לעמוד ויכולה גם להיות נפשית ולהתבטא בחוסר יכולת לתפקד ולנהל חיים נורמטיביים עקב מחלת נפש או גורם אחר. נכות עשויה להיות נכות קוגנטיבית, כאשר אדם נחשב גבולי בשכלו והדברמקשה עליו לנהל שגרה או לקיים את עצמו. כמו כן יכולה נכות להתבטא בהיבט התפתחותי, למשל באדם שהתפתחותו נפגעה מסיבה כלשהי, מחלה, טראומה או כל סיבה אחרת.                                              Woman in doctor's office smiling

ביטוח לאומי מייחס למושג נכות אחוזים מסויימים. בעזרת כלי מידה העומדים לרשות צוות העובדים בוועדות הקובעות את הנכויות הם מצליחים לקבוע אילו אחוזים יינתנו לכל חולה ולפי אחוזים אלו ייקבעו בהמשך גם כל זכויותיו.

 

מידע חשוב על קצבת נכות

קצבת נכות אינה ניתנת בקלות, כאמור וועדות ביטוח לאומי קובעות את אחוז הנכות ולפיהן נקבעת גובה הקיצבה. הקיצבה מוענקת לכל אזרח ישראלי בן 18 ומעלה הסובל מנכות שאינה מאפשרת לו להשתכר או אדם שאיבד את כושר ההשתכרות שלו בשל נכותו ואינו מסוגל לעבוד למעלה מ- 50%.

הקיצבה ניתנת אך ורק למי שנקבעו לו לפחות 60% נכות או 45% לפי שקלול הביטוח הלאומי. רבים המקרים בהם אדם אינו יודע לייצג את עצמו בפני הוועדה בצורה אופטימאלית ולכן הוא מקבל אחוזי נכות נמוכים מהמגיע לו. במקרה כזה יהיה עליו לערער על תוצאות הוועדה ולקבל תאריך לוועדה נוספת בה יוכל להגיש את ערעורו ולנסות בשנית לזכות במלוא הזכויות המגיעות לו, ומכאן גם להגדיל את אותה  קצבת נכות.

 

לא לעולם חוסן    

הקצבה אינה מוענקת באופן קבוע אלא זמני בלבד. לכל קצבה תוקף מוגדר מראש על ידי הוועדה. במידה והנכות אינה 100% ללא סיכוי לשיפור או מרפא הרי שהסבירות לקצבה ארוכת טווח היא גדולה. אך במידה והקצבה ניתנת עבור פציעה בעלת אחוזי החלמה גבוהים רוב הסיכויים שוועדה תבקש לראות שוב את החולה בתוך שנה או פחות ולהעריך מחדש את גובה הקצבה שעליו לקבל אם בכלל.

 

הטבות נוספות לבעלי קצבה

קבלת פטור מתשלום ביטוח לאומי, הנחה בתחבורה ציבורית, סיוע בשכר דירה, פטור מתשלום מס הכנסה, תו נכה לרכב, הנחה במיסים וארנונה ועוד.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *