בחורה בבריכה

הטיפול במפרק הירך

פעמים רבות אנחנו נעשים מודעים לבריאותם ותפקודם של חלקים שונים בגופנו, רק כאשר מתעוררים בהם כאב או תחושת אי נוחות. כך גם בנוגע למצב של כאבים במפרק הירך. כאבים אלה אינם נעימים, ועלולים לגרום להגבלה בתנועה. יש סיבות שונות להופעה של הכאבים ועל מנת להתאים את הטיפול המדויק ביותר, חשוב לפנות לרופא אורטופד אשר מתמחה בתחום ויוכל לאבחן נכון את המקרה.

הגורמים לכאב

מפרק הירך הוא מפרק מרכזי, אשר נושא עליו עומס רב כאשר אנחנו עומדים או כשאנו בתנועה. הסיבה להופעה של כאבים במפרק הירך היא על פי רוב שחיקה של הסחוס המאפשר את התנועה בירך ללא חיכוך עם המפרקים והעצמות. אם אתם בני שישים וחמש ומעלה – סביר להניח שתסבלו משחיקה כלשהי של הסחוס במפרק הירך. כאבים אלה אינם תופעה נדירה, והם נפוצים בקרב מספר רב של אנשים.

סחוס מפרק הירך יכול להיפגע מסיבות שונות ומגוונות. זו יכולה להיות חבלה שנגרמה ממקור חיצוני, או בשל דלקת פרקים (שיכולה להיות גם דלקת פרקים ניוונית). דלקת פרקים ניוונית היא הסיבה השכיחה ביותר להופעה של כאבים במפרק הירך. למרות שהיא מאוד נפוצה, לדלקת פרקים ניוונית אין תרופה כלשהי ועדיין לא נמצאה דרך לשיקום הסחוס. מסיבה זו הטיפולים שאינם פולשניים כמו ניתוח, יתרכזו על פי רוב בהקלה על הכאבים.

הדרכים לטיפול

במידה וקיימת תחושה של כאבים במפרק הירך, רצוי לפנות בשלב ראשון לרופא המשפחה. הרופא יבדוק את הירך, יפנה אתכם לצילום רנטגן וככל הנראה גם לאורטופד. כאבים שמופיעים בעקבות תאונה, פגיעה חיצונית כלשהי או נפילה, מצריכים פניה ישירות אל אורטופד.

בשלב ראשון, יתבסס הטיפול במצב של כאבים במפרק הירך, על פתרונות שאינם ניתוחיים. בשלב זה יומלץ על נטילת משככי כאבים, הקפדה על מנוחה ושימוש בתרופות הנוגדות דלקת. במקביל לכך, יש לבצע טיפולי פיזיותרפיה. טיפולים אלה עשויים להפחית את הכאב, לחזק את השרירים באזור וכמו כן לשפר את טווח התנועה של המפרק. הפעולות האלה יכולות לסייע בהפחתה של הכאב במפרק הירך.

הסיבות להופעת כאבים במפרק הירך הן מגוונות, כאמור. רופא אורטופד אשר מומחה לטיפול במפרק הירך, ידע לאבחן במדויק את הסיבה לכאב וכמובן להציע את הטיפול המתאים ביותר עבורכם. כאשר הטיפול שאינו ניתוחי אינו מוביל להטבה במצב ולהפחתת הכאב, יש לשקול אופציה ניתוחית. הרופא המומחה יפרוס בפניכם בשלב זה את כל האפשרויות ואת ההשלכות של ביצוע הניתוח כדי שתקבלו תמונה ברורה ככל האפשר.
הפעולה הניתוחית תבוצע במידה והכאבים מחמירים, ואיכות החיים של המטופל נפגעת. הניתוח הוא ניתוח החלפת מפרק ירך, ובמהלכו תבוצע החלפה של המפרק הפגוע בשתל מיוחד שיפעל בדומה לתנועה הטבעית של המפרק.
לאחר הניתוח יש צורך לעבור שיקום אשר כולל בין היתר ביצוע תרגילי פיזיוטרפיה שמטרתם להחזיר את המטופל לתנועה בצורה נכונה ולסייע בהחלמה של המפרק.