פעילות השעות הפנאי – כלי התחבורה של הילדים

אחד החששות הגדולים ביותר של ההורים כיום נובע מן העובדה שהילדים מעבירים שעות מרובות יותר ויותר מול מסכים שונים. מול הטלוויזיה, מול המחשב, מול הטלפון החכם או מסך הטאבלט – סוג המסך אינו משנה. הילדים יושבים שעות ארוכות ללא תנועה, אוכלים מבלי לשים לב לארוחתם, ומזניחים כל פעילות אחרת. שעות הלימודים אמנם מביאות עמן ערך מוסף גבוה יותר, אך גם אז מדובר בפעילות שמתבצעת ללא תנועה. בשורה התחתונה נגרמים לילדים נזקים בריאותיים, נפשיים והתפתחותיים שונים שכן ילדים אמורים לנוע הרבה באוויר הפתוח לצורך התפתחות תקינה.

אחת הדרכים היעילות ביותר לגרום לילדים להתנתק מהמסך היא אופניים לילדים. מדובר בפעילות מבריאה, מהנה וספורטיבית שעומדת בניגוד המובהק ביותר לשעות הממושכות שהילדים מעבירים מול המסכים השונים. פעילות פיזית נמרצת באוויר הפתוח היא ממש התרופה שילדים זקוקים לה כדי לנטרל את ההשפעות המזיקות של הישיבה הממושכת ללא תנועה. בנוסף, מדובר בפעילות חברתית שכן לרוב הילדים נוסעים בקבוצה או בליווי מבוגר – כלומר, הם מתקשרים זה עם זה בעולם הממשי ולא רק באמצעות המקלדת והעכבר. בעולם שבו הקשר החברתי מצטמצם והולך מדובר ביתרון משמעותי ביותר.

היתרונות של הרכיבה על האופניים

אופניים לילד מבטיחים פעילות גופנית אינטנסיבית שפועלת על הגוף כולו. הילד מתחשל ומתחזק במהירות, ורמת הכושר עולה מתוך הנאה ותחושת משחק. מומלץ להתחיל את הפעילות בהדרגה ולאט לאט להגביר את משך הרכיבה ואת רמת הקושי כדי לא ליצור רתיעה והתנגדות. כמובן שכאשר רוכשים אופניים לילדים רוכשים במקביל גם קסדה ויש לחנך ולהכשיר את הילד לרכיבה בטוחה בהדרכת מבוגר. הרכיבה תשפיע על הגוף לטובה שכן היא מחזקת את השרירים בפרק זמן קצר יחסית. ולבסוף, רכיבה על אופניים משפרת כושר אירובי ואנאירובי, מפחיתה מתחים ומסייעת לשמירה על שיווי המשקל.

תרבות הפנאי המתפתחת בישראל יצרה מצב שבו אופניים לילד הם לעתים פתח לשינוי עבור המשפחה כולה. יותר ויותר משפחות יוצאות לטיולי אופניים מושקעים ומתוכננים לחוויה מדהימה של זמן איכות שאין לו תחליף. אחת הדרכים הטובות ביותר להבטיח שהילד יתמיד ברכיבה היא שההורים יתנו לו דוגמא אישית וילוו את הרכיבה שלו בעצמם. זוהי דרך מעולה לגבש זמן איכות מיוחד, מהנה ומתגמל עבור כל הנוגעים בדבר. לחוויה המהנה נוספת הידיעה שבריאות כל הרוכבים משתפרת ביחד עם הכושר הגופני שלהם. עבור המבוגרים השיפור חשוב אפילו יותר ולחץ הדם, הכולסטרול, מצב הלב ועוד פרמטרים גופניים חשובים יושפעו לטובה מהמנהג הבריא הזה.