מספר מילים על סוגי בטון שונים

הבטון המודרני המשמש בעיקר לצרכי בנייה, הוא למעשה חומר גלם המורכב מרכיבי בסיס כגון: חול, מים וחצץ. לצורך הכנת תרכובת בטונית חזקה ועמידה מוחדרים לרכיבי הבסיס חומרי צמנט האחראיים על מיצוק התרכובת ואיכותה. הבטון המודרני בו נעשה שימוש מוגבר בענף הבנייה בכל רחבי העולם, הוא למעשה הגדרה כוללת למגוון רחב של סוגי בטון המותאמים למטרות בנייה שונות. בשורות הבאות תוכלו למצוא מידע כללי אודות סוגי הבטון השונים.
אחד מסוגי הבטון הנפוצים ביותר הוא הבטון המזוין המשלב בתוכו רשתות ברזל או מוטות פלדה המוטמעים אל תוך הבטון תוך כדי הליך יציקתו בשטח. הבטון המזוין המשלב בתוכו שני חומרי גלם חזקים במיוחד הינו חומר גלם עמיד וחזק המסוגל להתמודד בהצלחה יתרה עם עומסים שונים. סוג נוסף של בטון המיוצר באמצעות חומרי הבסיס של הבטון ומוטות פלדה הוא הבטון הדרוך המיועד בעיקר לצרכי בניית גשרים הנושאים על גביהם עומסים כבדים וגדולים במיוחד. הבטון המשמש לצרכי בניה של מבנים למגורים ומבני משרדים ועסקים הוא הבטון האדריכלי. הבטון מיוצר אף הוא באמצעות רכיבי הבסיס אליהם מתווסף מלט מסוג צמנט.
בשנים האחרונות, נעשה שימוש הולך וגובר בבטון דקורטיבי הידוע גם בכינוי כבטון מוטבע. סוג זה של בטון מאפשר חיפוי של משטחי ריצוף וקירות, ובשל אפשרויות העיצוב הנלוות לסוג הבטון, הוא זוכה לפופולארית הולכת וגדלה בשנים האחרונות. הבטון הדקורטיבי מתאפיין בין היתר בעמידות גבוהה לכל תנאי מזג האוויר, וחוזקו מושג בין היתר באמצעות הוספת חומרים כגון: אבקות צבע, חומרי איטום ואקרילים המחזקים באופן משמעותי את התערובת הבטונית המיוצרת מרכיבי הבסיס. ברוב המקרים, לאחר יציקת הבטון הדקורטיבי ולאחר ייבושו, נהוג לצפות את המשטח היצוק בחומרי איטום המעניקים ברק ואף משפרים את יכולת עמידתו של הבטון לפרקי זמן ממושכים מאוד.
כיום, את כל סוגי הבטון ניתן לרכוש באמצעות מה שמכונה בטון מובא, כאשר הליך ייצור התעורבת הבטונית מתבצע במפעלי בטון המתמחים בהכנת תרכובות בטון בהתאם לצרכי הבנייה. בדומה להליכי ייצור אספלט וטיח, גם בענף ייצור הבטון ישנם תקנים מיוחדים המגדירים את מינוני התוספים השונים המוחדרים אל תוך תרכובות הבסיס, וזאת בהתאם לייעוד של כל אחד מסוגי הבטון השונים. מפעלי הבטון שחלקם אף עוסקים בהכנת תרכובות אספלט הם למעשה מפעלים הפועלים בהתאם לכל התקנות המחמירות ביותר בענף הבנייה. משטחי הייצור במפעל, סוגי הבטון השונים מובלים את אתרי הבנייה באמצעות מערבלי הבטון המיועדים לצורך כך.