לימודים ותכנון קריירה

 

כאשר צעיר או צעירה מסיימים את הצבא הם לרוב מרגישים צורך לשבור מעט את המסגרת הנוקשה שהם שהו בה שנים ארוכות, וליהנות מן החירות החדשה. אין כל רע בטיול אחרי הצבא, או בכל צורה אחרת של חופש והתרעננות, אבל כדאי לנצל את פסק הזמן הזה גם למחשבה. מרבית הצעירים אינם מגובשים והם נוטים להתגלגל ולזרום מהחלטה להחלטה כאשר הם בוחרים את המשך הדרך והמסלול. גורמים לא רלוונטיים כמו חברים או מיקום עשויים להוות שיקול בבחירת הלימודים, מקום העבודה או משך החופשה, אבל חשוב מאד לזכור שזהו זמן קריטי וחיוני שבו צריך לעשות כמה החלטות חשובות. כך למשל, בחירת המקום והתחום של לימודי תואר ראשון או אפילו העבודה הזמנית שבוחרים בה – עשויים להשפיע במידה לא צפויה על המשך הקריירה.

בניגוד למה שאנו נוטים לחשוב כשאנחנו צעירים וחופשיים, העולם אינו מונח בכף ידינו, והמשך הדרך תלוי במידה רבה מאד במידת התכנון והמחשבה שנשקיע. למעשה, תכנון הקריירה חשוב עד כדי כך שכדאי להתייעץ עם אנשים מנוסים ועם מומחים לתחום, לקרוא וללמוד. אין טעם להשקיע שנים וכסף בלימודי תואר ראשון אם המטרה שלכם מצריכה רק לימודי תעודה ומקצוע שהם פשוטים יותר להשלמה. כדאי מאד לבחור תחום שישרת אתכם בהמשך הדרך ולא להתמקד רק בעניין ובהנאה, מכיוון שעם אלו תתקשו להתפרנס ולבנות קריירה משמעותית בהמשך הדרך.

החשיבות של תכנון קריירה

ישנם צעירים שמרגישים שצורת המחשבה המעשית שתוארה לעייל כובלת את ידיהם ומגבילה אותם. אחרים חשים שהם לא מספיק ממוקדים כדי לעשות בחירות שיעלו אותם בשלב כה מוקדם על מסלול ספציפי ומסוים. הרגשות הללו טבעיים ומובנים, ואין סיבה להתעלם מהם. ובכל זאת, לימודי תעודה ומקצוע או לימודי תואר ראשון אינם חייבים להיות תלושים מכל הקשר. ניתן לבחור נושא כללי יותר אבל להתחיל לתכנן איך הוא מקדם אתכם אל שאיפות ואל רצונות שאתם חולמים עליהם. ככל שהשנים יחלפו הלחצים יגברו: ילדים, משכנתא וטרדות פרנסה לא יאפשרו לכם את החופש לעשות בחירות רגשיות. כדי להגיע למטרות ולהגשים חלומות צריך לסמן מטרות בשלב מוקדם ולהתכוונן אליהן כל הזמן.

הקריירה שלכם תלווה אתכם לאורך שנים ארוכות. טוב יותר להתפרנס מתחום אהוב ומעניין מאשר מעבודה משעממת שהתגלגלתם אליה ללא מחשבה. כל צעד שאתם עושים מהצבא ואילך צריך לקחת בחשבון את המטרות שאתם שואפים אליהן ולקדם אתכן ברמה כזו או אחרת אל אותן מטרות.