משחקי קריאה לכיתה א' – ככה לומדים היום לקרוא

אי שם בין המילה הראשונה שיצאה מפיו של ילדכם הקט ועד ליום בו ייפרד מכם לשלום בדרכו לשנות שירותו הצבאי, שוכן לו יום קסום ומרגש במיוחד, עבורכם ועבורו גם יחד – יום תחילת שנת הלימודים בכיתה א'! אז נכון, המציאות בימינו טשטשה במעט את ההפרדה בין הנעשה בגני החובה לבין שנת הלימודים הבית ספרית הראשונה (מה שמתבטא, בעיקר, בידע וביכולות איתם מגיעים הזאטוטים לכיתה א'), אך ההתרגשות נותרה כפי שהייתה.

בין שלל המשימות הצפויות לילדכם בשנתו הראשונה בבית הספר, רכישת הקריאה הראשונית נחשבת, בעיניי רבים, לחשובה מכולם. כאן יונחו היסודות האיתנים אשר יובילו את ילדכם לעתיד הלימודי שלו. רכישת קריאה הינה אתגר לא פשוט כלל וכלל, הדורש מוטיבציה גבוהה, זיכרון תקין, רמת קשב ראויה והוראה נכונה. גם כהורים תפקידכם משמעותי ביותר ומילויו באופן נכון עשוי להקל על התהליך, להפוך אותו למהנה וחוויתי ולקצר אותו באופן מהותי.

יצירת חויית קריאה

המגמה בימינו, וטוב שכך הם פני הדברים, היא לצאת מהמנטרה הרגילה של דפי קריאה, מילים וטקסטים וליצור "חווית קריאה אישית" לכל ילד באמצעות משחק, פעילות, יצירה וכדומה. משחקי קריאה לכיתה א' הפכו לנפוצים יותר ויותר, ותופסים את מקומם של החוברות הישנות, אשר גורמות לילדים רבים, לעיתים, לחוש שיעמום וייאוש מתהליך רכישת הקריאה. משחקי קריאה מבוססים על אלמנטים מתחומי החיים האהובים על הילדים, ומתאפיינים ביצירתיות ומחשבה רבים, ולא רק השיטה ה"דו ממדית" של דף, מילים, אותיות. משחקי קריאה לכיתה א' יוצרים תחרות בריאה, הוכחו כמגבירים מוטיבציה ובמידה ומתעוררים קשיים כאלו ואחרים, ניתן באמצעותם לזהות במהרה את התחום הספציפי ולכוון לדרך העבודה הראויה. המשחקים עוסקים בשלל הנושאים המשמעותיים בקריאה, בראשם מודעות פונולוגית, שמות האותיות והצלילים המופקים מהן, חלוקה להברות, צלילים פותחים/סוגרים, חריזה, מורפולוגיה, קצב קריאה, דיוק, עושר לשוני, אוצר מילים ועוד.

תחום פופולארי נוסף בגני הילדים והכיתות הנמוכות הוא דפי צביעה לילדים. על פניו, לעיתים נדמה שמדובר בלא יותר מ"בייבי סיטר" לילד, כדי שההורה יוכל לנוח או לקרוא עיתון קצת בשקט. בפועל, מדובר בכלי יעיל המשפר פלאים את יכולותיו של ילדכם בשלל תחומים – טכניקת כתיבה, אחיזה נכונה של כלי כתיבה, עמידה במשימות, קורדינאציה, תנועתיות, דיוק, ראייה מרחבית, הבחנה חזותית, הבחנה בין צורה ורקע ועוד. בהכנת דפי צביעה לילדים, חשוב להקפיד על רמה ראויה ומתאימה (קל מדי – ישעמם. קשה מדי – יתסכל) ועל ציורים מתחום אליו הילד מתחבר. בהצלחה!