על האבולוציה של שירותי Video On Demand

אם בעבר הורגלנו לזכור ולהיות בבית כאשר משודרת תכנית מסוימת, שאחרת לא נוכל לצפות בה, הרי שכיום אין צורך בהמתנה לשידורים חוזרים, בזכות שירות ה-VOD. שירות זה הינו למעשה ראשי תיבות של Video On Demand ומשמעותו היא מעין ספריית תכנים המוענקים לצופה על פי דרישתו. שירות זה השתכלל באופן משמעותי עם השנים החל מספריית תכנים דלה ועד העושר בתכנים הקיים היום. כמו כן, חלו שינויים רבים מבחינת הטכנולוגיה. במאמר זה נסקור את האבולוציה של שירותי Video On Demand מתחילתה ועד היום.

שירותי VOD – ההתחלה

שירותי VOD   הופיעו בארץ בשנת 2005 בפורמט near video on demand  אשר משמעותו שידור אותה תכנית כל פרק זמן מסוים ובכך מאפשר לצופה לראות את התכנית בשעה הנוחה לו. השירות אמנם היווה מהפכה אולם מגוון הסרטים היה יחסית מצומצם. בתחילה שודרו בעיקר סרטים בהפרשים של כחצי שעה זה מזה וככל שעבר הזמן גדלה כמות הסרטים.

מעבר ל- VOD  מלא

בשלב הבא, הופיע פורמט VOD   באופן מלא. משמעות הדבר הינה ערוץ אחד ובו ספריית תכנית ממגוון סוגים החל מסדרות, סרטים, ערוצי ילדים ועוד. ההבדל המשמעותי היה בכמות התכנים, סוג התכנים, האפשרות להזמין את התוכן בשעה הנוחה לצופה. כמו כן, התאפשר לצופה לעצור את הסרט, להעביר קדימה ואחורה, ממש כאילו מדובר בתוכן ממכשיר DVD  פרטי שלו.

לא רק בתשלום

בשנים הראשונות, גבו חברות הכבלים והלוויין תשלום עבור שירות ה-VOD. כמו כן, נגבה תשלום עבור כל תוכן שהוזמן ע"פ תעריף משתנה. כיום, ניתן למצוא ב-VOD   מאות תכנים מעניינים ללא כל תשלום מעבר לתשלום החודשי.

מעבר לשירותי VOD   המשודרים באמצעות רשת האינטרנט

בשנת 2010 הושק בישראל שידור VOD   המתבצע באמצעות תשתית האינטרנט בלבד. משמע, השידור אינו תלוי בהתקשרות עם חברה זו או אחרת וגם לא ברשת הטלפוניה. שירות זה, בשילוב עם ממירים מקליטים דיגיטליים, אשר כבר היו בשוק הטלויזיוני, מאפשר הקלטת תכנים מתכני VOD. מדובר במהפכה חדשנית, כיוון שמשמעות הדבר שגם כאשר ירד התוכן הספציפי מתכני ה- VOD, כל עוד הקלטתם אותו- הוא נשמר אצלכם. למעשה, הממיר מהווה כונן אשר יכול להקליט גם את תכני ה- VOD   המגיעים מתשתית האינטרנט.

VOD בכל החדרים

השילוב בין הממירים המקליטים ורשת ה- VOD  היוו בסיס לשירות חדשני אשר הוחל לאחרונה בשוק בישראל. כנאמר, אם אתם מקליטים תכנים מרשת ה-VOD  נשמר התוכן בממיר, הוא הכונן. השירות החדש, מאפשר לכל ממיר בבית להיות מחובר לממיר המקליט ולצפות בתכנים המוקלטים בו גם אם הממיר בחדר זה הוא רגיל. כך, תכנים אשר אינם פתוחים לקהל הרחב ושודרו ב- VOD  בלבד, ניתנים לצפייה בכל החדרים.

לסיום, ניתן לראות כי שירותי VOD   חוללו מהפכה בהרגלי הצפייה בישראל ובעולם ואין ספק שעם השנים הם ימשיכו וישתכללו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *