כל השלבים בדרך לתמ"א 38

תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית המיועדת לחיזוק מבנים. לאחרונה מדברים רבות בארץ על רעידת האדמה הממשמשת ובאה ועל הסכנות הרבות הטמונות בה. ארצנו נמצאת בנקודה רגישה מאוד בגלובוס, ממש בצמוד או אפילו בתוך (אזורים כמו עמק הירדן למשל) השבר הסורי אפריקאי, לכן, מדי כמה עשרות שנים פוקדת אותנו רעידת אדמה חזקה. התכנית באה לתת מענה לכל אותם בתים אשר אינם בנויים באופן שיותיר אותם שלמים לאחר רעידת אדמה.

אילו בתים מתאימים לתכנית

כאמור, הבתים אשר תמא 38 היא רלוונטית עבורם הם כל אותם בתים אשר אינם עומדים  בתקנים הנדרשים לעמידות בפני רעידות אדמה. בתים ישנים אשר נבנו לפני שנות השמונים אינם עומדים בתקנים וזקוקים לחיזוק. במסגרת התכנית מקבל הבית חיזוק בעזרת חגורה מבטון אשר עוטפת אותו ונותנת תמיכה ליסודותיו של הבית בכדי שלא יתפרקו.

יתרונות נוספים של התכנית

התכנית מסובסדת על ידי המדינה על מנת לעודד את תשובי המדינה להתכונן לרעידת אדמה מבעוד מועד. התכנית אינה כרוכה בכל תשלום מצד הדיירים. בנוסף לחיזוק עצמו עובר הבניין שיפוץ כללי הכולל גם תוספת חדר ביטחון (ממ"ד אשר חסר בבתים הישנים) וגם מרפסת שמש. על מנת שיהיה משתלם לקבלנים לקחת על עצמם את הפרוייקט הם רשאים לבנות קומות נוספות לדירות חדשות. בשל הדירות והקומות הנוספות מותקנת גם מעלית בבניין וכן חניה. תכנית זו תוכננה ככה שכולם יצאו מרוצים. עבור הדיירים מדובר בעליה בביטחונם יחד עם עליה באיכות החיים ועליה בערך הנכס. עבור המדינה זוהי השקעה שמטרתה למנוע התמודדות עם תוצאות הרות אסון ועבור הקבלן זוהי אפשרות להקים דירות חדשות בלב אזור מגורים מאוכלס.

כיצד מתחילים?

בשלב הראשון בו שוקלים הדיירים להכנס לתכנית תמ"א 38 הם מזמינים נציגים של חברות קבלניות שונות על מנת שיבחנו את האפשרויות במקום גם מבחינת האפשרות להקמת דירות נוספות, הרחבה, הקמת מעלית, חניה וכל הכרוך בתכנית. לאחר קבלת היעוץ בוחרים הדיירים את הקבלן המועדף עליהם. כעת מתחיל תכנון הפרוייקט וגיבוש תכנית לאחר בדיקות הנדסיות וכלכליות. על מנת להוציא את תמא 38 לפועל צריכים הדיירים גם לשכור עורך דין אשר ייצג אותם מול הקבלן וינסח חוזה משפטי מולו. לאחר שחתמו כל הצדדים על החוזה מתוכננת התכנית לפרטים ונדרש אישור של הועדה המקומית. לאחר שהסתיימו התהליכים הבירוקרטיים והתכנוניים יוצא הפרוייקט אל הפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *