מרכיבי הבטון

הבטון המודרני המשמש בעיקר למטרות בנייה הינו חומר המיוצר מתערובת הכוללת בין היתר: חול, חצץ, מים, צמנט, אגרגט ופלדה. בשורות הבאות תוכלו למצוא מידע מורחב אודות כל אחד ממרכיבי הבטון המודרני.

קצת אודות הבטון

הצמנט המהווה את אחד ממרכיבי הבטון המודרני הוא למעשה חומר מליטה המשמש ליצירתו של הבטון עם מים חול וחצץ. התהליך במסגרתו החיבור בין הצמנט למים הופך למוצק מכונה בשפה המקצועית: התקשרות, והוא מתרחש כאשר התערובת מאבדת מגמישותה. מספר שעות לאחר מכן, החומר המוצק מתחזק ונהייה נוקשה במסגרת הליך המכונה: התקשות. בענף הבנייה המודרני, הצמנט הנפוץ ביותר המשמש כחומר מליטה לייצור בטון הוא צמנט פורטלנד. צמנט זה מיוצר באמצעות ערבול בין חול חם, חרסית ואבן גיר, כאשר התערובת הנוצרת מועברת לחימום בטמפרטורה של למעלה מ-1500 מעלות צלזיוס! לאחר חימום התערובת מתקבל גוש אחיד ונוקשה במיוחד אותו מביאים לטחינה עד לקבלת אבקה עדינה. אבקה זו מתקשה שוב לאחר חשיפתה למים במסגרת הליך ייצור בטון.

חצץ המהוה רכיב נוסף בתערובת ממנה מיוצר הבטון, הוא למעשה מונח גאולוגי שנועד לתאר סוג של סלעים בגודל הנע בין 2 מ"מ ועד 57 מ"מ. בטבע קיימים מרבצי חצץ רבים הנוצרים משחיקת סלעים עקב תנאי אקלים מסוימים המאפשרים זאת. בנוסף למרבצי החצץ הטבעיים, החצץ מופק במחצבות סלעים מסוג בזלת, אבן חול וגיר. חצץ בו נעשה שימוש לצורך חיזוק הבטון מכונה: אגרגט. רכיב מרכזי נוסף בתערובת להכנת הבטון הוא חול. רכיב זה מיוצר בעיקר בהליך של ריסוק סלעים לכדי גרגירי חול, וזאת משום שהוא משפר את חוזק הבטון בהשוואה לגרגירי חול רגילים. הצמנט והחול משמשים גם לצורך ייצור טיח הידוע בכינוי: מלט. תערובת המשמשת לייצור טיח מכונה טיט והיא מיועדת גם להדבקת לבני בנייה. טיט בדומה לבטון עובר תהליך של התקשרות והתקשות.

ייצור הבטון המודרני

כיום, רוב הבטון המשמש למטרות בנייה מיוצר במפעלי בטון בהם מתבצע הליך הייצור בהתאם לסוג הבטון המותאם למטרות הבנייה ובהתאם להיקף כמויות הבטון הנדרשות. במפעלי הבטון נעשה שימוש בחומרים כגון: צמנט פורטלנד, חצץ, אפר פחם, חול, סיד ופלדה לצורך ייצור התערובת, וכאשר היא מוכנה, היא מועברת בתוך מערבלי בטון השומרים על גמישות התערובת עד להגעתה לאתר הבנייה בה אמורה להתבצע יציקת הבטון והפיכתו מתערובת גמישה לתערובת מוצקה המתקשחת ומתחזקת לאחר היציקה. ייצור הבטון במפעלי הבטון והובלתו לאתרי הבנייה ייעל באופן משמעותי את הליכי הבנייה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *