ספר

ללמוד אותיות כבר בגיל הגן!

אלף אוהל, בית זה בית, גימל זה גמל גדול…כולנו מכירים את שיר האלף-בית באמצעותו חונכו מיליוני ילדים בישראל ולמדו לדקלם את האלף-בית. שיר ילדים זה נחשב לאחד משירי הילדים המוכרים והאהובים ביותר של כל הזמנים והוא מושמע בכל טקסי הסיום של כיתות א' במערכת החינוך.

כיום, בניגוד לעבר, מושם דגש (גם על ידי צוות המחנכות וגם על ידי ההורים) ללימוד האלף-בית כבר בגילאי הגן (4-6). לימוד האותיות לכיתות הגן מועבר באמצעות משחקי אותיות הממחישים לילדים את צורתה של כל אות ואות, את אופן כתיבת האות ואת הצלילים השונים אותם ניתן לייצר באמצעות כל אות ואות. משחק ללימוד אותיות הינו משחק מעשי ומהנה היכול לסייע לילדיכם כבר בגילאים מוקדמים לזהות את סדר האותיות ואפילו להכיר מילים בהן מוצגת האות. כיום, עומד לרשותכם היצע מרשים של משחקי אותיות לגיל הגן, המאפשרים לכל ילד/ה בגילאי ארבע עד שש להכיר את כל 22 האותיות בשפה העברית.

מטרות המשחק

משחקים המיועדים ללימוד אותיות לילדי הגן, הינם משחקים המפותחים בהתאם לתכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך בגני הילדים. בהתאם לתכנית, המחנכות בגילאי גן חובה, נדרשות ללמד את הילדים להכיר כל אחת מ-22 האותיות בשפה העברית, וזאת על מנת להקנות לילדים את היסודות הבסיסיים לקראת מעבר לכיתה א'. לימוד האותיות בגיל צעיר, מחייב את ההורים להיות מעורבים בתכנית הלימודים בגן ואף לקחת חלק פעיל בהקניית הידע בכל הנוגע להכרת האותיות (צורתן, אופן הגייתן, שילובן בתוך מילים וכדומה). כיום, כל הורה יכול לרכוש משחקים שונים המיועדים ללימוד אותיות בגיל צעיר. משחקים אלו ניתנים להורדה באמצעות רשת האינטרנט והם מאפשרים לכל ההורים שביניכם לשחק עם ילדיכם משחקי אותיות מול המחשב הביתי או הטאבלט.

במידה וגם אתם מעוניינים לרכוש משחק ללימוד אותיות לילדים בגילאי 4 עד 6, אנו ממליצים לכם לבדוק האם המשחק פותח בהתאם לתוכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך. בנוסף, אנו ממליצים לכם לקבל חוות דעת אודות משחקי אותיות שונים מאנשי מקצוע (גננות, אנשי חינוך וכו). ברמה הפרקטית, אנו ממליצים לכם להקדיש בין 3 ל-5 שעות שבועיות לצרכי לימוד האותיות, ובכל פעם לפצל את שעות הלימוד ולקיים ביניהן פעילויות נוספות עם הילד. כמו כן, אנו ממליצים לכם לקיים את "משחק האותיות" גם מחוץ למחשב, וזאת במסגרת שאלות מנחות לילדיכם בכל פעם שאתם רואים שלט עם כיתוב של אותיות בולטות, פשוט תשאלו אותו איזה אותיות הוא מזהה בשלט…