משכורת מינימום בישראל

בישראל נקבע שכר מינימום לכל עובד בוגר ובני נוער. על פי החוק המעסיק צריך לשלם לעובד שכר מינימום. מדי תקופה, בדרך כלל לאחר מאבק של ההסתדרות, מעלים לכלל עובדי המשק את שכר המינימום שנקבע על פי שעה. יש גם משכורת מינימום בישראל אותה לא כל המעסיקים משלמים, או לפחות הם "משחקים בזה". הדוגמה הבולטת ביותר היא המלצרות.

מה זה חברת כח אדם?

כדי לא ליצור מעמד של עובד מעביד, אינטרס מובהק של מעסיקים רבים, ישנן חברות המעסיקות עובדים באמצעות חברות כח אדם. כאין לשכת תעסוקה פרטית. בניגוד ללשכת התעסוקה הממשלתית הן עובדות על אחוזי רווחים. אלו חברות שצצו בעשורים האחרונים ומשמשות מתווכות בין העובד למעסיק. את המשכורת, משלמת חברת כח אדם לעובד לאחר שגבתה אותה מהמעסיק בתוספת אחוזי הרווח המגיעים לה. עובדים אלו נקראים בשוק העבודה עובדי קבלן. רוב העובדים הם מאבטחים, מנקים, פקידים, מטפלים בקשישים ובשנים האחרונות גם מורים עובדים כעובדי קבלן. לרובם אין צבירת וותק, אפשר לפטר אותם כל אחד עשרה חודשים ולהשיבם למסלול העבודה כעובדים חדשים. בשנים האחרונות ראשי ההסתדרות מנסים בכל כוחם לבטל את השיטה שהפכה למכת מדינה ולגרום למעסיקים לקלוט את העובדים כעובדים מן המניין שלהם.

מה מצב התעסוקה בארץ?

המצב בשוק העבודה בישראל קשה. למרות ההצהרות החוזרות של משרדי הממשלה על ירידה באחוזי האבטלה וביצירת מקומות עבודה רבים בכל שנה יש עוד הרבה עובדים שמשכורתם אינה משכורת מינימום בישראל. הפערים בין בעלי משכורות גבוהות לאלו שמרווחים משכורת מינימום הולכים וגדלים. אנשים החיים על קצבאות, שרובן שאינן מגיעות למשכורת מינימום בישראל, הם ההוכחה שקשה לחיות בישראל. גם זוג ששניהם מרווחים משכורת מינימום ולהם שני ילדים ויותר אינם יכולים לגמור את החודש ועם הזמן הם הופכים להיות עניים עובדים. רוב העובדים בחברות כח אדם הם אנשים מהשכבה הנמוכה ביותר של החברה הישראלית ורבים מהם אינם מרווחים סכום המשתווה למשכורת מינימום בישראל.

חשיבות הסולידריות

כמעט בכל מפעל או בית עסק שיש בו מספר עובדים קיימת מחלקת כח אדם שתפקיד העומד בראשה לדאוג לרווחת העובדים, להוצאת משכורות בזמן, לשלוח עובדים להשתלמויות וכנסים בהתאם לצרכי מקום העבודה. כל תכנית כלכלית בישראל שמשפרת במקצת את הכנסותיהם של משפחות רבות היא מבורכת אבל היא אינה מספיקה. משכורת מינימום אינה מאפשרת למשפחות רבות להתרומם ולהעניק לילדים את כל מה שהם צריכים.

לעובדי חברות כח אדם אין ביטחון כלכלי. הם תלויים במקומות העבודה אליהם הם נשלחים ורבים מהם רשומים בכמה חברות כח אדם כדי להבטיח לעצמם את הפרנסה. רובם עובדים על בסיס יומי ולא חודשי ורק לאחרונה יצא חוק שעל המעסיק, במקרה הזה חברת כח האדם, לשלם לכל עובד בנוסף לחופשה שנתית גם הבראה ופנסיה. עד יציאת החוק עבדו עובדי הקבלן ללא כל זכויות ומכאן הכינוי שדבק בהם, השקופים.