בעיות פריון בשל אנדומטריוזיס

בעיות פריון הינה אחת התופעות המוכרות והבעייתיות בשנים האחרונות. זוגות רבים חווית בעיות פריון בשל מגוון רחב של נושאים, החל מבעיות פיזולוגיות, חיסוניות, גנטיות ואף נפשיות. לא רבים יודעים זאת, אבל בעיות פריון נפוצות הקשורות בנשים הינן רק 40% מכלל הבעיות. כלומר, חלקו של הגבר בעניין מגיע ל-60%. החל משינוים במבנה הזרע, תנועתו ומספר הזרעים ועד בעיות ביוץ או בעיות מכאניות במבנה הרחם – האינטרנט עמוס לעייפה בטקסטים מקצועיים, כתיבה שיווקית ואתרי אינטרנט המטפלים בנושאים הנפוצים והמוכרים. אחת הסיבות הפחות מוכרות לכך היא אנדומטריוזיס. אנדומטריוזיס מתאפיינת בהימצאותם של רקמות הדומות לרירית רחם באזורים שונים בגוף, בעיקר בחלל האגן, שחלות, רצועות רחם ועוד. זוהי מחלה כרונית היוצרת בעיות פריון. למעשה, הממצאים מלמדים כי בקרב נשים בעלות בעיות פריון קיים סיכוי של פי שש ומעלה להמצאות אנדומטריוזיס. באופן הפוך, שבקרב שליש מהנשים הסובלות ממחלת אנדומטריוזיס יש בעיות פריון. אנדומטריוזיס תופסת כחמישה אחוזים מהגורמים שבגינם מפנים נשים להפריה חוץ גופית.

הגורמים העיקריים לנגעי אנדומטריוזיס

הגורמים העיקריים להתפתחות אנדומטריוזיס אינם ידועים באופן מדעי וודאי ויש הסבורים כי קיים קשר בין המחלה לבין דימום ווסתי אשר אינו מופרש דרך צוואר הרחם אלא עובר דרך פתחי החצוצרות לאזור אברי הרבייה הנשיים. בעיות פריון בשל אנדומטריוזיס יכולים להיות מורכבים ומגוונים. נגעי אנדומטריוזיס עלולים לגרום להיווצרותה של רקמה צלקתית אשר פוגמת באנטומיה הטבעית של גוף האישה ולהוביל לחסימת החצוצרות, וכתוצאה לחסום את מפגש הזרע עם הביצית ולהוביל לבעיות פריון.

ככל הידוע, ולמרות שהעניין שנוי במחלוקת, כנראה שגם נגעים קטנים של אנדומטריוזיס עלולים לגרום לתגובה דלקתית, בעיות פריון ופגיעה חיסונית.

הגישה הרפואית הזאת אינה מסבירה מקרים נדירים אמנם של היווצרות אנדומטריוזיס באזורים המצויים הרחק מהרחם ואף התפתחות המחלה אצל גברים. מתודה רפואית אחרת טוענת כי שרידי תאי גזע, הם התאים הגרעיניים מהם מתפתחים שאר תאי הגוף לאורך התפתחות העובר, התפתחו לתאי רחם מחוץ לרחם תחת תנאים הורמונליים מסוימים. ללא קופירייטינג סבוך, התיאוריה השנייה טוענת כי מדובר במחלה אשר מצריכה התערבות ניתוחית על מנת לזהות איברים בחלל הבטן אשר נדבקו. אנדומטריוזיס ניתנת לטיפול באמצעות מדכאי ביוץ ארוכי טווח אשר להשגת הפוגה ודיכוי זמניים של המחלה, אך לצד אלה תופעות לוואי רבות ולא נעימות. ניתוח להסרת הנגעים היא כנראה הדרך הטובה ביותר להתמודד באופן אפקטיבי ויסודי עם המחלה. טיפולים אלטרנטיביים דוגמת דיקור או רייקי דווחו כמקלים על תסמיני המחלה אך לא כאלו שהובילו לפתרון בעיות פוריות המקושרות אליה.

נשים המעוניינות להרות ולא מעוניינות לעבור ניתוח להסרת אנדומטריוזיס תצטרכנה לעבור טיפולי פריון דוגמת הזרעה תוך רחמית או הפריה חוץ גופית.

*אין לראות במאמר זה המלצה או מידע מקצועי .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *