בטחון זה אנחנו

אוניברסיטת חיפה הינה אוניברסיטה ותיקה, מבוססת וידועה. האוניברסיטה הוקמה בשנת 1963 בחסות משותפת של האוניברסיטה העברית בירשלים ועיריית חיפה. ראש העיר המיתולוגי, אבא חושי, לא שקט ולא נח עד שגם לעירו היתה אוניברסיטה ולא רק טכניון. אמנם רק ב-1972 זכתה האוניברסיטה להכרה אקדמית מטעם המועצה להשכלה גבוהה והוא היה כבר ז"ל. אך לו זכורה זכות ראשונים. אבא או לא אבא…

מעניין לדעת שהיחודיות של האוניברסיטה מתבטאת בכמה תחומים: אוניברסיטת המחקר הגדולה ביותר באזור הצפון, ובעלת הרכב סטודנטים יחודי – הכולל את המספר הגדול ביותר של אנשי צבא ובטחון הרוכשים בה את השכלתם האקדמית לצד אזרחים יהודים, ערבים, דרוזים,’צ'רקסים, חילוניים וחרדים.

תכנית אוניברסיטת חיפה לתואר שני מאופיינת ברצון ליצור מצויינות אקדמית ולקדם ישראליות משותפת וזהות אזרחית דמוקרטית בסביבה של סובלנות ורב-תרבותיות. סביבה כזו תורמת למחקר מצטיין ולבוגרים איכותיים, יצירתיים ופוריים במיוחד.

בסביבה יחודית כזו הוקם בשנת 2000 המרכז ללימודי בטחון לאומי. המרכז הוקם על-ידי פרופסור גבריאל בן-דור מהחוג למדע המדינה ופרופסור ארנון סופר מהחוג לגיאוגרפיה. מטרת המרכז קידום פעילות מחקרית בין-תחומית בנושא הבטחון הלאומי.

לימודי ביטחון לאומי נועדו להקנות תואר שני לסגל הבכיר בצה"ל ובמערכות הביטחון השונות בתפקידי פיקוד וניהול בכירים. ולא רק זאת: אוניברסיטת חיפה תואר שני מאפשרת גם לבכירי מערכות ציבוריות וממשלתיות במדינת ישראל השכלה אקדמית גבוהה ומודרנית.

היועץ האקדמי של התכנית פרופ' גבריאל בן-דור וראש המרכז ד"ר דן שיפטן מגדירים את מטרות ויעדי המרכז:

  • מחקר אקדמי ברמה הגבוהה ביותר
  • בחינה בין-תחומית של נקודות הבט שונות של הביטחון הלאומי
  • הובלה בעיצוב המדיניות בנושאי ביטחון לאומי
  • קידום השיח הלאומי בנושאים הקשורים בביטחון הלאומי

התלמידים לתואר השני – אנשי הביטחון לסוגיהם – מנסים להבין ולהוביל את המושג 'ביטחון לאומי', מעבר למושג הצבאי בו התנסו במשך שנים.  הם מאותגרים בהבנת מושגים פוליטיים, גיאוגרפיים, חברתיים, כלכליים, טכנולוגיים וכו' – השייכים לנושא הביטחון הלאומי.

המרכז לביטחון לאומי, כשמו כן-הוא, מרכז המושתת על הצורך לגשר בין שיטות לימוד מגוונות וליצור משימות מחקר כוללות העונות על צרכי קהיליות הביטחון והאקדמיה בישראל. מאות בכירים בצה"ל זוכים להכשרה בין-תחומית של צבא, ניהול, חשיבה אסטרטגית ומדעי המדינה.

כולנו מקווים, שהתוכניות לביטחון הלאומי שהמפקדים והמובילים האלה עוברים ואח"כ הפוליטיקאיים שיוצאים מהקצינים האלה ,יבינו ויובילו אותנו לעתיד בטוח ושקט. הרי לידיהם אנחנו מוסרים את ילדינו ובידיהם אנחנו מפקידים את ביטחוננו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *