מערכות מידע גיאוגרפיות- לדעת עם מי לעשות עסקים

תכנון אסטרטגי הוא חלק חשוב מניהולו של כל עסק. כל בעל עסק רוצה להשיג תוצאות מקסימליות בהשקעה מינימלית של זמן ומשאבים. בשל כך תכנון אסטרטגי הכולל מחקרים על השוק הנעשים בהיבטים שונים הוא חשוב. אם בעבר תכנון כזה היה נעשה באמצעות הקלדת נתונים על גליונות אקסל וניתוח שלהם באמצעות התוכנה, היום ישנן שיטות מתוחכמות בהרבה. מערכות של בינה עסקית (BI) אוספות נתונים באופן נרחב מכל מחלקותיו של מפעל, בין אם זהו תחום הרכש או הייצור ותחומים אחרים, מנתחות אותם ומציגות אותם באופן גרפי וברור למנהלי העסק. אחד מסוגי המערכות הללו הוא מערכות מידע גיאוגרפיות (GIS).                                                 business senior couple on a laptop

מהן מערכות מידע גיאוגרפיות?

מערכות מידע גיאוגרפיות הן מערכות חכמות המאפשרות לנתח נתונים ולתכנן את הצעדים הבאים בכל הקשור לשילוב של מסחר עם גיאוגרפיה. משמעות הדבר היא ניתוח הצלחתו של מוצר מסויים על פי אזורים גיאוגרפים או מדינות: אילו מדינות מקיימות באופן כללי את הקשרים הענפים ביותר מול אותה חברה, אילו מוצרים מצליחים במדינה מסויימת ואילו פחות, מהם הקשרים הרווחיים ביותר על פי מדינות או אזורים- איזו מדינה וגם איזה אזור בתוך מדינה מוכן לשלם יותר עבור מוצר מסויים. הניתוח יכול להיות כמובן ניתוח ברמה עולמית או רמה ארצית על פי בחירת המשתמש.

אילו ניתוחים מבצעת מערכת מידע גיאוגרפית?

מערכת מידע גיאוגרפי מבצעת כאמור באופן כללי ניתוחים המצליבים בין קשריו המסחריים של המפעל או החברה לבין מידע גיאוגרפי. בין היתר מסוגלת מערכת מידע גיאוגרפי לבצע את הניתוחים הבאים: להציג ולתכנן קןי אספקה בישראל ובעולם, לייצר התראות על בסיס מדדים דמוגרפים, כלכליים, אקלימיים ועוד- כאשר באזור מסויים המצב בכל אחד מן התחומים הללו עובר סף אשר הופך את הקשרים המסחריים איתו לבלתי משתלמים המערכת מתריעה על כך. המערכת מנתחת מרכזי רווח והפסד בפריסה גיאוגרפית, תמונת התזרים בשווקים השונים ועוד.

יתרונותיהן של מערכות מידע גיאוגרפיות

למערכות אלה ישנו יתרון רב ביכולת שלהן לתרגם מידע מספרי למידע חזותי. גם אם מערכת אוספת ומנתחת נתונים באופן מושלם, אם המידע אינו מוצג באופן ברור הדבר מקשה מאוד על הסקת המסקנות ותכנון הצעדים הבאים. הצגת הנתונים באמצעות צביעת המפות, ניתוח באמצעות גרפים צבעוניים מכל סוג שתרצו הופכת את החיים לקלים יותר ומאפשרת לחברה להבין באופן ברור היכן עומדים הדברים, עם מי כדאי להפוך את הקשרים המסחריים לענפים יותר ועם מי כדאי לצמצם, וכיצד ליצור מצב בו הרווח יהיה מקסימלי בהתחשב בנתונים גיאוגרפים- כלכליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *